Introducció al programari lliure
  Pràctica
 
 

Què és Wink?

 

Molt sovint hem d'explicar com funciona una aplicació i és possible que per resoldre tres accions, escriguem massa informació que no ajuda a la pràctica. Wink representa un important salt en aquest sentit. Wink és una eina per a la creació de presentacions i tutorials dirigida a l'explicació de l´ús de programari. Les presentacions són generades a partir de la captura de pantalles que ens permet, abans de la seva publicació, poder corregir errors, afegir un menú de navegació, inserir explicacions, comentaris i anotacions abans de la publicació.

Amb Wink, doncs, podem acomplir diferents propòsits:

  • Creació de tutorials per classe (alumnes i docents)
  • Crear documentació complementària a l'escrita de manera eficient i que ens ajudi a fer les explicacions més concises.

 

Requisits de maquinari

 

El mínim de resolució de pantalla per poder treballar amb Wink és de 800x600, encara que es recomana la resolució de 1024x768. Recordeu que, a més resolució de pantalla, tindreu més espai per poder editar i modificar les captures de pantalla!

Instal·lació a Windows i a GNU/Linux

 

Primer heu de visitar la pàgina oficial de Wink

 



 

Dins de la pàgina oficial anireu a l'opció de descarrega (download)

 



 

En funció del vostre sistema operatiu, descarregareu l'arxiu per a Microsoft Windows o per a GNU/Linux. En qualsevol dels dos casos, serà un arxiu comprimit.

Si ho desitgeu podeu descarregar-los del nostre lloc FTP:

En el cas de fer la instal·lació sobre plataforma Microsoft Windows, haureu de descomprimir l'arxiu zip i executar l'arxiu “win15.exe”. En primer lloc us recordarà la seva llicència (Nota: no és lliure, sí gratis. S'ha de demanar permís a l'autor per la distribució del programa)

 



 

Ens demanarà la ubicació de la instal·lació del programa.

 



 

Finalment us demanarà si voleu crear un submenú al menú d'inici de Windows

 



 

En el cas de GNU/Linux, descomprimiu l'arxiu Wink15-1.zip en qualsevol punt del vostres espai /home/nom_usuari. Executeu el binari Wink.


 

Diferències entre les versions de Windows i GNU/Linux

 

En termes generals, les interfícies i característiques generals de les dues versions són les mateixes, però hi podem trobar algunes diferències:

  • No hi ha el mode “input-driven” a GNU/Linux
  • Les fonts de GNU/Linux i Windows poden ser diferents, en funció de les disponibilitats del sistema.
  • Les “widgets” poden ser diferents visualment, però no impliquen cap mena de diferència en la funcionalitat.
  • La icona de funcionament de Wink que apareix a la barra dependrà a GNU/Linux si hi ha suport a l'escriptori.

 

Entorn gràfic de Wink

 

Quan accedim per primer cop a Wink podem veure un menú i la barra d'eines a la part de dalt. A la dreta trobem la barra de propietats per accedir-hi a les propietats individuals o generals del les miniatures de les captures de la presentació.

 



 

A l'àrea d'edició del projecte podeu trobar:
Àrea de treball: apareix la diapositiva seleccionada de la captura a mida real i els elements que podeu afegir (com les capses de text, anotacions).
Àrea de la llista de diapositives en miniatura: mostra les miniatures de les diapositives de la captura actual. Es pot moure i arrossegar les miniatures dins de la llista o entre diferents projectes.
Recordeu que es poden obrir simultàniament a Wink diversos projectes, fet que permet fer intercanvi de diapositives entre projectes.


 

Configuració del Wink

 

Per configurar l'idioma (només castellà): File | Choose Language |Spanish

 



 

Per modificar les tecles d'accés ràpid de captura i les preferències en general:
Archivo | Preferencias

 



 

Haureu de reiniciar el Wink perquè els canvis siguin efectius.


 

Nou projecte

 

Comencem un nou projecte a: Arxiu | Nuevo (Ctrl+n) Tindrem un “ajudant” que us demanarà una configuració del projecte amb les diferents opcions.

 



 

Si voleu crear un projecte buit heu de desactivar l'opció “Comenzar capturando pantallas”. Els projectes buits fan de repositori per si voleu barrejar diapositives d'altres projectes.

Quan capturem pantalles amb Wink tenim 3 maneres de fer-ho:

  • Pantalla: l'àrea entera del la pantalla
  • Finestra: Apareix un rectangle verd que us mostrarà l'àrea de la finestra del programa on volem fer les captures amb l'opció “Seleccionar
  • Rectangle personalitzat: useu el botó “Seleccionar” per definir amb el ratolí l'àrea del rectangle que voleu capturar o feu ús de mides estàndar.

 



 

Finalment, abans de fer clic a OK, podeu fer el canvi de la ràtio de captures per segon del mode de captura automàtic.


 

Captura de pantalles/continuo

 

Esteu al segon pas de l'assistent i Wink ja us avisa que esteu en mode de captura. D'altra banda, Wink us fa un recordatori de les tecles d'accés ràpid que heu definit prèviament.

 



 

A més, en aquesta finestra trobareu informació del nombre de captures de pantalles que heu capturat fins al moment.

Per començar a treballar premeu “Minimizar”. D'aquesta manera farem invisible l'aplicació Wink.
Quan minimitzem Wink, només és visible per la Següent icona.

Si feu un clic amb el botó dret del ratolí sobre la icona, podeu finalitzar la sessió de captura de pantalles o veure el nombre de pantalles que portem capturades.

Hi ha tres maneres de poder capturar pantalles per a un projecte i que son intecambiables:

  • Captures de pantalla manual: Cada vegada que premeu la tecla d'accés ràpid, el contingut de la pantalla definida per l'usuari quedarà registrada com a diapositiva dins del projecte actual. En el moment que polsem, la icona de Wink farà un parpelleig que indica que ho heu fet correctament.
  • Captura seqüèncial: Al activar aquest mode de captura, Wink enregistrarà el moviment del cursor i/o qualsevol esdeveniment animat. La icona de Wink es reemplaça per una d'animada que indica visualment la ràtio de captures de pantalles per segon. Recomanem que aquesta opció sigui per casos puntuals ja que obtindrem un nombre elevat de diapositives, molt sovint innecesaris i ineficients pel nostre tutorial.
  • Captura “Input-driven”: En aquest mode Wink només capturarà aquelles pantalles que presentin una acció important prèviament definida.
Un cop heu finalitzat de capturar pantalles, polseu sobre la icona de Wink amb el botó dret i escolliu “Finalizar captura”. Així entrareu de nou a la finestra general de projecte. Pot trigar un temps en funció de les captures de pantalla i de les seves dimensions.


 

Definició de la paleta de colors

 

Una de les maneres de reduir el pes de l'arxiu de la presentació és definir una paleta de colors. Aneu a “Proyecto | ajustes” i activeu l'opció “Usar Paleta (reduce el tamaño de colores)”.

Després anirem a “proyecto |editar paleta”. La primera vegada trobareu una paleta buida. Teniu l'opció de introduir manualment els colors, però no és gens recomanable. Per això, opteu per “Crear nuevo”.

 



 

Dins de la finestra “Crear nueva paleta”, Wink us ofereix quatre maneres de creació d'una nova paleta, tal com podem veure en la Següent imatge

 



 

  • Histograma + Octree optimizado: recomanable en general, per qualsevol projecte amb un resultat bo. Una quarta part de la paleta de color s'omple dels colors que apareixen més sovint al projecte, mentre que la resta de la paleta fa un càlcul optimitzat.
  • Octree Optimizado: La paleta de colors es bas a en un càlcul octree i el resultat és òptim, però pot donar problemes de colors que surten sovint a la presentació final.
  • 216 colores seguros para la Web: paleta color estàndard i suportada per la majoria de navegadors
  • 16 colores estándar de Window: Paleta de colors optimitzada per sistemes que només puguin representar 16 colors.


 

Edició del projecte

 

Un dels avantatges de Wink és poder editar les diapositives individualment. Les operacions bàsiques són retallar, copiar, esborrar diapositives.

Les opcions de l'edició del projecte les trobareu disponibles a la barra dreta de Wink, que està dividida en dues parts: l'edició de les propietats de la diapositiva seleccionada, i les propietats del projecte actual.

 



 

En general, dins de les propietats de la diapositiva actual, trobeu les opcions d'introduir:

  • incloure o no el cursor



  • el títol de la diapositiva



  • activar els botons de navegació



  • afegir capses de text

A les propietats comunes del conjunt de diapositives de la presentació, tenim l'opció de:
  • Incloure un fons
  • Incloure un títol general
  • Possibilitat de seleccionar botons diferents als que venen per defecte


 

Plantilles

 

Una de les avantatges de Wink és l'opció de poder crear plantilles amb diferents opcions que permeten modificar visualment l'aspecte del projecte i donar un mateix aspecte per les nostres presentacions.

 



 

No totes les opcions estan disponibles de poder ser desades en una plantilla. Relació:

Items que poden ser guardatsItems que no
Imatge de fonsTítol del text
Posició de la diapositivaTemps de pausa per diapositiva
Títol activatCursor activat
Estil de la font del títolPunter del cursor
Posició del títolPosició del cursor
Frame rate settingPosició de la caixa de text
Opció activa de Paleta de colorsPaleta actual
Opcions del moviment del cursorSortida del nom


Podeu escollir una plantilla desada prèviament i aplicar-la al nou projecte.

 



 

Configuració del projecte

 

Frame Rate: aquesta ràtio determina la velocitat de la representació en el nombre de diapositives per segon. Aquesta opció té una relació important amb el moviment del cursor. Per tant, si voleu aconseguir un moviment suau del cursor, haureu d'incrementar la ràtio de diapositives però, d'altra banda, el moviment del cursor serà molt lent.

Paleta de colors: Sense activar aquesta opció, la presentació tindrà el mateix registre de colors que la imatge original. Si afegiu una paleta de colors, reduïu per defecte el nombre de colors a un màxim de 256 (podeu definir el nombre de colors de la paleta entre 1 i 256 colors).

El propòsit de la reducció del nombre de colors es reduir el pes de l'arxiu de la representació final.

 



 

En aquesta finestra de configuració del projecte, podem triar si guardar-lo com pel·lícula flash (*.swf) per a incloure-l a la web, o si ho guardem com un executable de windows (*.exe).

 

Publicación i presentación

 

Per ultimo, després de l'edició, només ens queda generar el resultat en Proyecto | Generar, i veure com ens ha quedat a Proyecto | Ver resultado generado

 




Amunt